oto
fundacja

English

o nas

oto fundacja powstała w 2023 roku z inicjatywy czterech artystek, aktywistek i organizatorek życia kulturalnego: Ani Karpowicz, Alicji Kieruzalskiej, Marty Piórkowskiej i Agaty Krystek.

oto fundacja, mimo, że jest młodą organizacją pozarządową, organizuje, reprezentuje i wspiera wartościowe projekty muzyczne, wielokrotnie nagradzane w środowisku muzycznym i angażujące liczne grupy odbiorców, między innymi festiwal WarszeMuzik.

oto fundacja ma na celu wnosić do polskiego i międzynarodowego środowiska muzycznego projekty oparte na programowaniu narracyjnym, które łączy w sobie najwyższy poziom artystycznych wykonań z angażującym opowiadaniem historii i świadomością społecznej odpowiedzialności muzyki.

W oto fundacji ważną rolę odgrywa wspieranie osiągnięć artystycznych kobiet w tym w szczególności artystek kompozytorek i wykonawczyń z dziedziny muzyki klasycznej i współczesnej, czego przykładem mogą być prowadzone w fundacji projekty „(NIE)CÓRKI)” (Poldowski String Quartet), czy „TOVA” (Ania Karpowicz).

oto fundacja (oto w języku japońskim oznacza dźwięk) od początku swojego istnienia kieruje swoje działania również poza granice Polski, mając na celu budowanie długoletnich, owocnych i wzajemnych współprac z instytucjami i artystami działającymi w Europie i na świecie, ze szczególnym uwzględnieniem Izraela i Japonii. Pierwszym i premierowym szeroko zakrojonym programem zagranicznym oto fundacji jest „droga dō” łącząca Polskę, Izrael i Japonię poprzez szlak uchodźczy polskich Żydów uratowanych w 1940 roku dzięki zaangażowaniu Chiune Sugihary i Tadeusza Romera.

W oto fundacji kuratorki szczególną wagę przykładają do empatii kontekstualnej, która pozwala umiejscawiać wydarzenia muzyczne w przestrzeniach nieoczywistych, przemawiających do wyobraźni odbiorcy, a jednocześnie opowiadających własne, niemuzyczne historie. Wśród planowanych projektów oto fundacji znajduje się więc pierwsza w historii misja muzyczna site-specific na Antarktydę, czy wędrowny cykl koncertów z muzyką Karola Szymanowskiego w tatrzańskich schroniskach („Szymanowski na szlaku”).

Dlaczego programujemy narracyjnie?

Wyniki badań publiczności w Europie są nieubłagane – liczba odbiorców muzyki klasycznej, zainteresowanych uczestnictwem w XIX-wiecznym decorum i wychowanych do uczestnictwa w tradycyjnych formach prezentacji muzycznych, stale się zmniejsza. Młode pokolenia rozpoczynające swój świadomy udział w życiu kulturalnym w większości odbierają klasyczne koncerty jako formę konserwatywnego eskapizmu przeznaczoną dla starszych generacji. Pokolenia Z i Alfa są natomiast czułe na aktualne tematy społeczne, w dużym stopniu gotowe do zaangażowania i ciekawe nowych doświadczeń. oto fundacja realizując projekty programowane narracyjnie nie tylko wnosi nowe formy odbioru muzyki klasycznej i współczesnej dla grona melomanów i znawców, ale pozyskuje nowych, młodych, zaangażowanych słuchaczy, którzy na wydarzenia muzyki klasycznej trafiają nie dzięki powiązaniu z instytucją filharmonii, lecz przez żywy, poruszający i ważny dla nich kontekst.

Jeśli chcesz muzykę klasyczną przeżyć, a nie tylko wysłuchać – serdecznie zapraszamy do śledzenia naszych działań i uczestnictwa w naszych wydarzeniach!

projekty

oto insights

insights.otofundacja.org

Projekt „oto insights" składa się z 3 pogłębionych wywiadów typu case-study w zakresie stosowania prawa autorskiego z trzema polskimi kompozytorami funkcjonującymi w odmienny sposób na rynku muzycznym (muzyka klasyczna, jazz, muzyka filmowa i projekty komercyjne). Wywiady są opublikowane na dedykowanej stronie WWW.

Wiedza o podstawowych zagadnieniach prawa autorskiego stosowanego w praktyce zawodowej w Polsce może być cenna dla zagranicznych podmiotów spółorganizujących wydarzenia muzyczne i publikacje fonograficzne.

WarszeMuzik

warszemuzik.org

Pod skrzydłami oto fundacji rozwija swoją działalność festiwal WarszeMuzik, ujęty w laudacji Paszportu Polityki 2020 w kategorii muzyka poważna dla inicjatorki festiwalu Ani Karpowicz.

WarszeMuzik to jedyny w Polsce festiwal muzyki klasycznej realizowany w przestrzeni publicznej, w którym zdegradowane tereny miejskie – podwórka kamienic ostańców na terenie byłego getta – stają się nie tylko głęboko poruszającą scenografią dla wykonywanej muzyki, ale także samodzielnym aktorem odgrywającym ważną rolę w programowanych narracyjnie koncertach.

WarszeMuzik to muzyka klasyczna Żydów Polskich grana w podwórkowej atmosferze koncertowania domowego, z ich najwybitniejszym przedstawicielem – Warszawianinem Mieczysławem Wajnbergiem. Nie mogąc przywrócić do życia miasta, które zginęło, WarszeMuzik przywołuje jego niematerialne dziedzictwo. Utwory Tadeusza Kasserna, Aleksandra Tansmana, czy Andrzeja Czajkowskiego budzą opowieść o Warszawie kiedyś i dziś. WarszeMuzik to jednak nie tylko festiwal archiwaliów, muzykę przedwojennej Północnej Dzielnicy można usłyszeć w szerokim kontekście muzyki klasycznej XIX i XX wieku. Co roku przy festiwalu pracuje kompozytor-rezydent tworząc utwór dedykowany inicjatywie. Kuratorzy naprzemiennie zapraszają do współpracy kompozytorów z Polski (Agnieszka Stulgińska, Andrzej Karałow, Aleksandra Kaca), Izraela (Aviya Kopelman, Yair Klartag) i Wielkiej Brytanii (Matthew Shlomowitz).

Kuratorami WarszeMuzik są Ania Karpowicz i Marek Bracha.

Droga dō

Międzynarodowy festiwal muzyki kameralnej: Warszawa – Kowno – Tsuruga – Tel Awiw.

po japońsku oznacza drogę, w wielu językach kojarzy się również z pierwszym dźwiękiem gamy. Polsko-japońska gra słów „droga dō” odzwierciedla więc „muzyczny szlak”, w tym konkretnym wypadku żydowski szlak uchodźczy, wiodący przez Polskę i Litwę aż do Japonii i Izraela;

Kryzys migracyjny wydaje się jednym z największych wyzwań XXI wieku. Dramat rozgrywający się na południowych i wschodnich granicach Unii Europejskiej, w Afryce, czy na Bliskim Wschodzie, ponagla do zadawania pytań o spotkanie człowieka z „Innym”, „Obcym”, „Naznaczonym.” Polskie doświadczenie historyczne jest w tym obszarze wyjątkowe w skali Europy. W czasie drugiej wojny światowej obywatele polscy żydowskiego pochodzenia otrzymali zbiorowy wyrok śmierci. Skala systemowego prześladowania była tak wielka, że nawet dziś trudno się z nią zmierzyć, zarówno w pamięci indywidualnej, jak i społecznej i kulturowej. Na Polsce spoczywa więc szczególna odpowiedzialność za „pracę pamięci”, jesteśmy ją winni naszym Zniknionym Sąsiadom.

Szlak uchodźczy kilku tysięcy Żydów do Japonii pozostaje mało obecny w polskiej świadomości historycznej. Wizy życia wydawane przez Chiune Sugiharę pozostają w głębiach archiwów i nie znalazły jeszcze miejsca w szeroko rozpoznawalnych tekstach kultury. Wzmianki o współpracy „Sempo” z polskim ambasadorem w Japonii, Tadeuszem Romerem, pojawiają się w literaturze specjalistycznej i naukowej, ale przecież ta historia, łącząca głęboki humanizm i odwagę cywilną oraz mająca w centrum dobro i godność „zwykłego człowieka” warta jest opowiadania. Twórcze interpretowanie i tym samym przywracanie do życia „okruchów humanizmu” (ang. motes of humanity – określenie używane w świadectwach przez Sugiharę) kształtuje postawy odpowiadające na wezwanie Mariana Turskiego: „nie bądź obojętny.” Teksty kultury takie jak książki, filmy, czy wystawy, są ważnymi elementami pielęgnowania pamięci, jednak narzędziem wyjątkowym, niepotrzebującym języka, a jednocześnie kierującym uwagę odbiorców ku najgłębszym przejawom człowieczeństwa jest muzyka.

TOVA

tovaproject.art

oto fundacja jest koproducentem projektu TOVA, którego materiał muzyczny ukazał się w okresie pandemii w 2020 roku w formie cyber-recitalu dla Columbia University Music Department w Nowym Jorku. Projekt zrealizowany na zaproszenie jednego z najwybitniejszych żyjących kompozytorów – Georga Friedricha Haasa, wspierał Instytut Adama Mickiewicza, a identyfikacja wizualna programu była nominowana do nagrody Polish Graphic Design Awards. TOVA w wersji koncertowej gościła na scenach festiwali muzyki nowej w Niemczech, Norwegii i Polsce.

Multimedialny recital fletowy TOVA to efekt bliskiej współpracy flecistki Ani Karpowicz z młodymi kompozytorkami: Martą Śniady, Niną Fukuoką, Aleksandrą KacąTeoniki Rożynek. Każda z artystek, podejmując temat poszukiwania źródeł tożsamości, włożyła w utwory i interpretacje swoje osobiste doświadczenia, które – tak się złożyło – są doświadczeniami kobiet.

TOVA to także wspólne poszukiwania solistki oraz kompozytorek wokół wartości brzmieniowych fletu – zarówno akustyczne, związane z poszerzaniem i opracowywaniem współczesnych technik wykonawczych, jak i elektroniczne, związane z różnorodnymi technikami przetwarzania dźwięku żywego oraz nagranego.

Misja i cele

Głównym celem działalności oto fundacji jest wspieranie rozwoju sztuki, kultury oraz inicjatyw społecznych poprzez organizację różnorodnych wydarzeń artystycznych, warsztatów oraz programów edukacyjnych w dziedzinie muzyki klasycznej i współczesnej.

Nasza misja

Naszą misją jest wywieranie pozytywnego wpływu na społeczeństwo poprzez popularyzację wartości kultury i sztuki. Zależy nam na podnoszeniu kultury muzycznej poprzez realizację wydarzeń, które umożliwiają odbiorcom zróżnicowane formy uczestnictwa w prezentacjach muzyki klasycznej i współczesnej, ze szczególnym uwzględnieniem upowszechniania twórczości artystów polskich.

Przez nasz wkład i zaangażowanie chcemy wspierać i promować wartościowe działania artystyczne w obszarze muzyki klasycznej i współczesnej, ale również te z pogranicza sztuk (literatura, teatr, film, sztuki wizualne, performans, nowe media) przyczyniające się do upowszechniania nowoczesnych form prezentacji muzycznych i dźwiękowych, czułych na kontekst historyczny, społeczny i kulturowy.

Nasze cele

  • Wspieranie, promowanie i upowszechnianie wykonawstwa twórczości w obszarze muzyki klasycznej, współczesnej, improwizowanej i nowej, w tym form na pograniczu sztuk oraz multimedialnych z wiodącą rolą dźwięku.
  • Wspieranie artystów muzyków zajmujących się muzyką klasyczną i współczesną, ze szczególnym uwzględnieniem wykonawców zaangażowanych w poszukiwanie nowych form prezentacji muzycznych – ich rozwoju zawodowego i naukowego.
  • Promowanie twórczości polskich artystów muzyków, kuratorów i kompozytorów za granicą.
  • Popularyzacja muzyki klasycznej i współczesnej poprzez działania kulturalne, a także społeczne, naukowe i edukacyjne.
  • Wspieranie i promowanie działań artystycznych z pogranicza sztuk (literatura, teatr, film, sztuki wizualne, performans, nowe media) przyczyniających się do upowszechniania nowoczesnych form prezentacji muzycznych i dźwiękowych, czułych na kontekst historyczny, społeczny i kulturowy.
  • Wspieranie i popularyzowanie działalności edukacyjnej przyczyniającej się do popularyzacji muzyki klasycznej i współczesnej, w tym w szczególności kompozytorów polskich – w różnych grupach wiekowych, społecznych i etnicznych.
  • Wspieranie i popularyzowanie działalności w zakresie kultury na rzecz osób z niepełnosprawnościami – upowszechnianie ich udziału w wydarzeniach kulturalnych, w tym w szczególności muzycznych.
  • Podnoszenie kultury muzycznej dzieci i młodzieży, w tym szczególności wiedzy o muzyce i kompetencji w zakresie interpretowania tekstów kultury związanych z muzyką.
  • Promowanie aktywnego uczestnictwa w kulturze muzycznej osób ze szczególnymi potrzebami.

Pobierz statut

Zespół

Zarząd

Ania Karpowicz

aniakarpowicz@otofundacja.org

Flecistka, kuratorka, aktywistka. Absolwentka Hochschule für Musik Detmold i Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi. Laureatka Paszportu Polityki 2020 w kategorii Muzyka Poważna. Uczestniczka Fellowship Programme przy Europejskiej Radzie Muzycznej 2022-2024.

Założycielka Hashtag Ensemble. Współkieruje kooperatywą programując wydarzenia, koncertując, a także angażując się w inicjatywy improwizatorskie i edukacyjne. Współprowadzi Przestrzeń Muzyki Współczesnej Hashtag Lab w Warszawie jako kuratorka pasma repertuarowego oraz AżTak Festiwalu.

Ania Karpowicz specjalizuje się w projektach z obszaru muzyki klasycznej i współczesnej realizowanych we współpracy ze społecznościami lokalnymi. W 2017 roku zainicjowała wraz z pianistą Markiem Brachą festiwal WarszeMuzik goszczący z muzyką kameralną w podwórkach kamienic ocalałych na terenie byłego getta warszawskiego. Jest także współzałożycielką powstałego w 2020 roku Instytutu Mieczysława Wajnberga.

Alicja Kieruzalska

alicjakieruzalska@otofundacja.org

Fagocistka. Absolwentka Hochschule für Musik w Stuttgarcie i Uniwersytetu Muzycznego w Warszawie.

Jako kameralistka oraz muzyk orkiestrowy koncertowała w większości krajów Europy, w Stanach Zjednoczonych, Chinach, Japonii i Egipcie. Od 2010 r. pierwsza fagocistka NFM Filharmonii Wrocławskiej.

Założycielka, inspiratorka działań i członkini jednego z zespołów Narodowego Forum Muzyki: LutosAir Quintet, od dziesięciu lat jednego z najbardziej aktywnych i wszechstronnych zespołów dętych w Polsce.

Od ośmiu lat współorganizuje zielonogórski festiwal instrumentów blaszanych: CORNO – Brass Music Festival, który jest połączeniem koncertów, wykładów i warsztatów instrumentalnych dla kilkudziesięciu kursantów z całego świata.

Ukończyła Kurs Redakcji Merytorycznej w Polskim Towarzystwie Wydawców Książek. Wykłada na Akademii Muzycznej w Poznaniu.

Agata Krystek

agatakrystek@otofundacja.org

Skrzypaczka, kameralistka. Absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie skrzypiec prof. Jana Staniendy. Laureatka konkursów skrzypcowych w Polsce i za granicą.

W 2019 roku członkini Orkiestry Symfonicznej Centralnego Konserwatorium w Pekinie, z którą w tym samym roku odbyła trasę w USA występując w Carnegie Hall. Należy do Chopin Chamber University Orchestra, z którą w 2023 roku koncertowała w Chicago. W 2020 roku dołączyła do programu Akademii Orkiestrowej NFM we Wrocławiu.

Od 2021 roku związana z Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa w Warszawie. W 2022 roku rozpoczęła regularną współpracę z orkiestrą Filharmonii Narodowej w Warszawie, z którą miała okazję występować podczas Expo w Dubaju, w Hiszpanii oraz USA. Artystka prowadzi aktywną działalność koncertową zarówno jako kameralistka jak i muzyk orkiestrowy. Członkini Poldowski String Quartet. Od 2024 roku związana z Przestrzenią Muzyki Współczesnej Hashtag Lab.

Rada programowa

Marek Bracha

Wszechstronny pianista, pedagog, współzałożyciel festiwalu WarszeMuzik.

Koncertuje z repertuarem muzyki klasycznej, który wykonuje na instrumentach współczesnych oraz tych z epoki. Współpracuje z polskimi kompozytorami poszerzając repertuar o nowe pozycje solowe, kameralne oraz z towarzyszeniem orkiestry. Swoimi koncertami na całym świecie popularyzuje muzykę polską.

Jest absolwentem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, ukończył również z wyróżnieniem studia Masters of Music w Royal College of Music w Londynie w klasie Kevina Kennera oraz studia podyplomowe u Vanessy Latarche i na instrumentach historycznych u Geoffrey’a Goviera.

Zofia Hartman

Młoda badaczka, animatorka kultury i oboistka. Ukończyła studia kulturoznawcze na Wydziale Polonistyki UJ. Interesuje się kulturą żydowską, muzyką i literaturą.

Zaangażowana w sektorze organizacji pozarządowych, pracowała m. in. dla krakowskiego Muzeum Żydowskiego Galicja i Fundacji Miasto Literatury. Z wykształcenia jest muzykiem klasycznym, koncertuje jako oboistka.

Badaczka postaci Chiune Sugihary, w 2024 roku nakładem wydawnictwa Austeria ukazała się jej książka „Lista Sugihary”.

Partnerzy

Zaufali nam:

Kontakt

oto fundacja
kontakt@otofundacja.org
+48 505 335 175

KRS: 0001082839
NIP: 1133122659
REGON: 52754766700000
ul. Stalowa 27 lok. 3
03-425 Warszawa

adres korespondencyjny:
oto fundacja
ul. Kaliny Jędrusik 1 lok. 8
01-748 Warszawa

Chcesz wesprzeć nasze działania?

Zostań mecenasem kultury,
a przekazaną darowiznę odpisz od podatku:
nazwa banku: mBank
numer konta: 24 1140 2004 0000 3202 8454 3901

Przekaż 1,5% podatku:
KRS: 0000507234
cel szczegółowy: 85473